Friday, August 5, 2011

SAKIT HATI




Uhhhh( Letihnyaaaaa).........Puasalah Sangat Kan....

Meh Ambo Nok Ghoyak kat Mu... (uuuollss )

Asalammualaikum Semua..........Harap2 semuanya dah makan dan minum sekenyang2nya
( oit..ini bagi mereka yang bukan beragama islam jer k )

Macam mana berpuasa pada hari yang ke-17 ni kan....


Biasalah dalam dalam bulan ramadhan nie macam2 d
ugaan yang akan kita lalui.kan......
( Tapi ader seorang sahabat nie suka sangat buat orang sakit hati.....padahal sedang berpuasa)
Kekadang kita berazam untuk melakukan pua
sa yang diredhai allah........
( Ala2 puasa yang perfect laa.....tak ngumpat, mengata atau menghina orang lain dan yang penting tak DRAG di siang hari)

Tapi disebabkan adelah sekor hamba allah nie yang sangat PLASTIK bila berbicara membuatkan kureng la pahala puasa kita kannnn......

Tapi tu la.. emosi dalam bulan puasa nie tak te
ntu ju
gak...bila tercuit hati siket MESTI nak marahkann....
( Ingat ......kalau dah tau janganlah suka nak memancing kemarahan terutama orang occay)
Kalau berniat untuk bergurau pun agak2 la..jangan sampai menyentuh sensitiviti ataupun peribadi seseorang...,,
( Ini tertakluk kepada orang tua yang bermulu
t pu
aka jugak........jangan ingat ketinggian ko kurang aku xboleh buat aper2......jangan sampai aku tolak dari tinggkat atas...)

Satu lagi faiz nak pesan pada Geng2 veteran yang suka mengata anak orang ni seperti
Kenapa Kau Lembut?
Asal Kau Tak Kawin Lagi?

Kau Tak Boleh Kawin Ke?
Kau Ader Kekasih Tak?
Kau Gay Ker?
Kenapa Kau Naik Kereta Kecik?
Ini di antara soalan siyal dan tahap vavi (bukan Myvi atau Viva k) yang sering ditanya yang menyentapkan perasaan dan jiwa raga.....

Jadi macam nie Bertaubat

Jawapan yang selalu faiz berikan agak standart....samaada....
Ada Aku Kesah?

Yang Menyibuk Sangat KeNapa?
Ko Senak Ker?
Kenapa Kalau Aku Tak Kawin Lagi Pun..Duit Ko Jadi Kurang Ker?
Buat Aper Naik Kereta Besar Dari Nak Makan Pun m
acam Mintak Sedekah?
Atau Buat Tak Layan Je.

So Ingatlah dunia nie bulat dan sentiasa berputar...hari ini kita mengata anak orang..TUHAN tak memerlukan masa yang lama untuk membalasnya ke
mbali. Jaga apa yang ingin kita tuturkan kerana MENZALIMI ORANG ISLAM (26) MENGGANGU ORANG LAIN (50) & MENYAKITI serta MEMAKI (53) orang islam termasuk dalam 70 DOSA BESAR dalam islam.

Faiz bukan nak tunjuk pandai apa lagi nak berlagak cuma mengingatkan sesama kita supaya tidak terlambat memohon kemaafan dari orang ya
ng teraniaya.....kerana mereka sahaja yang boleh mengampun dan memaafkan kesilapan dan ketelanjuran yang telah kita lakukan. Ingat Doa orang yang teraniaya di dengar tuhan.
( Opsss bukan terlanjur iteww k.....hahahahahha)


Ertinya : "Wahai orang-orang Yang beriman! jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka ‎sangkaan Yang dilarang) kerana
Sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa; dan janganlah ‎kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang; dan janganlah setengah kamu mengumpat ‎setengahnya Yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya Yang telah mati? ‎‎(jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadaNya. (oleh itu, patuhilah larangan-‎larangan Yang tersebut) dan bertaqwalah kamu kepada Allah; Sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi ‎Maha Mengasihani."‎ (Al-Hujurat: 12).

Salam ramadhan....

No comments:

Post a Comment